Opel Corsa 1.3 CDTI (2010) diesel schudt stationair

Bespreek hier onderhoudstips en problemen met de Corsa D
QueenL

Opel Corsa 1.3 CDTI (2010) diesel schudt stationair

Bericht door QueenL »

Beste forumleden,

Ik rijd nu enkele maanden een Opel Corsa 1.3 CDTI (bj 2010) diesel. Al zeker zo'n 6000 probleemloze km erop zitten. :D Km stand nu is zo'n 65.000 km.
Nu wil ik met de auto op vakantie. Via de verzekering een zomercheck laten doen (sept 2013 grote beurt gehad, waarbij meerdere zaken vervangen zijn). De zomercheck toonde geen problemen. De volgende dag wil ik met de auto rijden. Auto start prima, bij het wegrijden geen problemen. Zodra ik echter bij de eerste stop de auto stationair laat lopen schudt de auto. Verder gereden. Bij het rijden merk ik er niks van. Sta ik weer stil schudt de auto.

Ik heb de auto vervolgens aan de kant gezet en onder de motorkap gekeken. Het motorblok schudde duidelijk. Toerental blijft gelijk, geen rare fluctuaties. Ook bij het indrukken van de koppeling merk ik geen verschil wat betreft het schudden. Wanneer ik de auto vervolgens uit zet, start en rijd heb ik geen last van het schudden bij stationair (na een tweede start om maar zo te zeggen).

De auto is uitgelezen door de pechhulp. Deze hebben geen motorstoringen kunnen acherhalen. Auto lijkt probleemloos. Het is me nu echter 2 keer overkomen en ik heb sindsdien niet meer gereden. Ik heb nu ook mijn twijfels of de auto vakantieproof is. Ik wil er morgen mee naar de garage gaan.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Ik denk zelf nog wellicht aan het start stop systeem aangezien de auto niet altijd lijkt af te slaan als ik in de vrij de koppeling los laat. Ik heb hier echter nooit echt opgelet, omdat het start stop systeem voor mij niet relevant was. Maar wellicht dat hier iets mis mee is. Zou het start stop systeem dit probleem kunnen veroorzaken? :?: Andere suggesties en oplossingen hoor ik graag.

Als er meer info nodig is dan kan ik die geven. Voor de volledigheid heb ik twee filmpjes waarbij het schudden van motor zichtbaar is. Voor alle duidelijkheid, de motor loopt zo nooit. Het schudden van de motor in het filmpje is ook uit zichzelf weer over gegaan. Na ongeveer 5 minuten lopen. Het schudden is begonnen na het starten en gas geven. Dus niet direct bij het starten. Hinderlijke geluiden kon ik niet onderscheiden. Het probleem zit hem dus enkel in de beweging.

Alvast bedankt voor enige terugkoppeling.

Groet :)

http://youtu.be/an0fRwl1BE0" onclick="window.open(this.href);return false; http://youtu.be/jwJ5SVOGsMw" onclick="window.open(this.href);return false;
DKBM

Re: Opel Corsa 1.3 CDTI (2010) diesel schudt stationair

Bericht door DKBM »

Wat de oorzaak is, kan ik je niet zeggen. Het heeft volgens mij echter niets met het S/S systeem te maken. De motor schakelt zichzelf namelijk niet altijd uit bij vernselling in vrij en koppeling los. Als de auto bijvoorbeeld regenereert, de buitentemperatuur beneden een bepaald niveau is of dat je bijvoorbeeld net op hoge snelheid hebt gereden, zal S/S niet werken. Staat ook in de handleiding van de auto vermeld.
QueenL

Bericht door QueenL »

Dank voor de reactie. :)

Ik heb elders de suggestie gekregen dat het inderdaad mogelijke is dat de auto aan het regenereren was. Ik rijd voornamelijk snelweg km. Ik zou het dan wel erg raar vinden dat de auto gaat regeneren als ik net in de binnenstad ben. Maar ik heb er gisteren weer mee gereden. Na het starten van de auto reed ik weg en bij de eerste stationaire stop begon deze weer te schudden. Ik ben toen maar verder gereden en heb domweg rondjes gereden op een industrieterein. Auto paar keer opnieuw gestart, het schudden bleef. Ik had ook op een gegeven moment het idee dat de auto onrustiger reed (dat het schudden niet enkel bij stationair was).

Ik ben toen naar een tankstation gereden. Bandenspanning gecontroleerd (ook al was dit met de zomercheck gedaan). 2.7 was echter niet de bandenspanning die voor erin zat (ook al stond dit wel op de papieren van de zomer check). Ik heb de banden voor op 2.7 bar opgeblazen en achter naar 2.5. Ik startte de auto en reed weg. Het schudden kwam toen niet meer terug. Ik heb er toen nog een tijdje mee gereden. Nog steeds geen schudden. Het start/stop systeem deed het nu ook weer correct. De auto een paar keer opnieuw gestart. Wederom geen schudden in stationair. Naar huis gereden. De auto een paar uur laten afkoelen. Vervolgens weer in de auto gestapt. Hij reed nog steeds zonder schudden. :?: (Zelfs als vrouw zijnde durf ik niet te stellen dat bandjes oppompen de oplossing is).

Vandaag naar de garage geweest. Een rit zonder schudden. Ook de garage zag geen foutmeldingen. Ik ben naar werk en terug gereden (zo'n 120 km) wederom geen schudden. Het probleem lijkt net zo plotseling weg te zijn als dat het gekomen is.... De garage gaf aan dat het regeneratie kon zijn, naar aanleiding van het verhaal en de suggestie die ik gekregen had omtrent het regenereren. De motor schijnt ook zo te kunnen schudden bij regeneratie. Toch heb ik er zo mijn twijfels over. Kan een motor zo schudden bij regeneratie? Waarom regenereert de motor net in het stadgedeelte (ervan uit gaan dat het daadwerkelijk een regeneratie is)? Ik rijd immers voornamelijk snelweg. Ik reed tijdens het schudden onder de 2000 toeren. Ik had ergens gelezen dat de regeneratie stopt onder de 2000 toeren.

De garage zei overigens dat mijn roetfilter op 35% zat. Zou deze na het regenereren niet op 0% moeten komen te staan?

Ik had inderdaad gelezen dat het s/s syteem aan enkele voorwaarden moet voldoen om te werken. Vandaar dat ik wellicht ergens de kans aanwezig acht dat het toch een regeneratie was, aangezien het s/s systeem het nu weer doet. Maar goed. Ik twijfel er nog erg over.

Ik ben benieuwd wat jullie van dit verhaal vinden. Alvast dank voor de feedback. :D
DKBM

Bericht door DKBM »

Mijn Corsa Diesel heeft heel veel geregenereerd (is ook hier terug te lezen op het forum), maar heeft daarbij nog nooit geschud. Er zijn hier meedere dieselaars, wiens auto (te) regelmatig regenereert, maar die hebben nog nooit gesproken over schudden van de auto (alleen een nauwelijks waarneembaar enkel schokje als de regeneratie afgelopen was) Regeneratie startte pas, als de toerenteller op een redelijk stabiel toerental gedurende enige tijd op tenminste 2000tpm bleef, dus feitelijk alleen op de snelweg.

Ik heb Alan al even niet meer gezien hier, forumnaam I40GSI. Hij is monteur bij Opel in Papendrecht. Misschien dat je hem via pb kunt bereiken en het probleem voorleggen.
Stornie
Corsa Driver King
Corsa Driver King
Type: 1.3 CDTi Cosmo
Contacteer:

Bericht door Stornie »

Dit klinkt inderdaad als een enigzins gek probleem en ik herken het dan ook niet. Mijns inziens is dit te wijten aan het regenereren maar aan iets anders. Bij het regenereren wordt alleen meer brandstof ingespoten om het roetfilter schoon te branden. Hierbij gaat de motor niet anders lopen en zeker niet schudden. Beëindiging van de regeneratie is inderdaad te merken aan een licht schokje (soort kort inhouden) van de motor waarna het actuele brandstofverbruik zienderogen daalt.

Waar het probleem wel in kan zitten, weet ik ook niet. Alan, I40GSI, is monteur bij Opel en zoals Martin terecht opmerkt, kan hij je hier misschien meer over vertellen.
Roel - Opel Corsa D 1.4 16v Sport => Opel Corsa D 1.3 CDTi EcoFLEX Cosmo

Afbeelding
ZünRob
Corsa Driver Master
Corsa Driver Master
Type: 1.3 CDTI ecoFLEX Ann
Contacteer:

Bericht door ZünRob »

Stornie schreef:Dit klinkt inderdaad als een enigzins gek probleem en ik herken het dan ook niet. Mijns inziens is dit te wijten aan het regenereren maar aan iets anders. Bij het regenereren wordt alleen meer brandstof ingespoten om het roetfilter schoon te branden. Hierbij gaat de motor niet anders lopen en zeker niet schudden. Beëindiging van de regeneratie is inderdaad te merken aan een licht schokje (soort kort inhouden) van de motor waarna het actuele brandstofverbruik zienderogen daalt.

Waar het probleem wel in kan zitten, weet ik ook niet. Alan, I40GSI, is monteur bij Opel en zoals Martin terecht opmerkt, kan hij je hier misschien meer over vertellen.
Ik weet niet of het klopt wat je hierboven stelt Roel, je zou ook als volgt kunnen redeneren:
Bij het regenereren wordt er extra veel diesel ingespoten, deze verbrandt niet allemaal even goed, en daarom lekt er ook diesel door naar de motorolie. Oftwel, de verbranding is niet optimaal. Wellicht is de verbranding in dit geval dusdanig slecht (in samenhangt met eventuele andere factoren) waardoor de motor gaat trillen?
Overigens heb ik hier ook nog nooit iets van gemerkt...
Rob - Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Anniversary Edition

Afbeelding
bruijntje
Corsa Driver Master
Corsa Driver Master
Type: corsa e edition

Bericht door bruijntje »

ik heb het ook diverse keren meegemaakt.
was alleen met de koude start.
motor loopt normaal 700 toeren stationair.
als het schud dan loopt de motor 900 toeren stationair.
als ik dan op plaats van bestemming ben dan liep hij nog steeds 900 toeren stationair.
auto afgezet en rook toen uit de uitlaat een soort chemisch luchtje.
ook gebeurt het bij mij alsof de motor overslaat en dan naar de 1200 toeren springt.
hij blijft dan hoog draaien totdat ik bv 100 meter gereden hebt, slaat dan bij stilstand dan weer terug naar de gebruikelijke 700 toeren.
Mcgyver
Corsa Driver Addict
Corsa Driver Addict
Type: 1.4 bltz 5 deurs 201
Contacteer:

Bericht door Mcgyver »

ik heb het ook diverse keren meegemaakt.
was alleen met de koude start.

das op te lossen met andere software, heb ik ook gehad, na software update niet meer ;-)
Genome

Bericht door Genome »

zelf heb ik ook een 1.3 maar ik heb die nog nooit zien schudden, behalve da normaal trillen.

En idd, (alleen) meer brandstof inspuiten zou direct zorgen voor slechtere verbranding waardoor er juist meer roet gevormd wordt en filter eig nog vuiler zou worden.

Zou het misschien kunnen dat de cilinders op een of ander onmogelijk manier uit de balans raakten waardoor de slagen niet meer gecompenseerd waren?

ik hoop dat je nog tot een oplossing komt en dat er probleem niet meer terugkomt.

Grtjs
JeroenM
Corsa Driver Die-Hard
Corsa Driver Die-Hard
Type: 1.3cdti cosmo

Bericht door JeroenM »

Het regeneratie process begint alleen als er boven de 80km/h wordt gereden, dit is om te voorkomen dat het midden in de stad gebeurt, als het goed is moet hij tijdens het regenereren ongeveer 1200 toeren stationair draaien. Het schudden van de motor zou ook nog van het vliegwiel kunnen komen ( 2 massa vliegwiel) maar dan zou het het wel vaker moeten doen en altijd. Misschien toch iets met de verstuivers er zitten verder geen balans asssen ofzo in de motor, en 700 toeren stationair is wel erg weinig de mijne draaid altijd 900 stationair, zou toch ook eens na de egr klep kijken, hier kan hij ook heel raar van gaan lopen. En dat chemisch luchtje komt me bekend voor volgens mij is dat verbrande olie
Plaats reactie

Terug naar “Onderhoud/problemen Corsa D”