eerste-opel schreef: ↑05 jan 2020 22:20
Ik heb vandaag getankt (E10) en de boordcomputer meldt vanaf het moment dat ik de auto startte en de teller resette dat er 554 km. met 1 tank E10 gereden kan worden.
In de praktijk blijkt dat als ik kijk naar de tankbeurten van 2016 t/m eind 2019 over de periode van eind september t/m eind december kijk dat met 10 van de 21 tankbeurten zéker meer gereden kan worden dan 554 km. Dit schommelt ergens tussen de 565,0 en 614,0 per tank. Volgens de boordcomputer scheelt dit toch ook al zeker gauw 50 kilometer (1 dag werk heen en weer voor mij) dat je minder op een tank kunt rijden.
Overigens vertrouw ik de boordcomputer sinds afgelopen week niet geweldig meer. Nooit problemen mee gehad, maar hij begint nu rare dingen te doen. Of hij doet het altijd al en het valt mij nu pas op.....
Op de 'nieuwe' tank van vandaag staat nu 7,0 km. ongeveer en hier is alleen bebouwde kom (en héél klein stukje 60-weg) mee gereden. Het viel mij op dat de gemiddelde snelheid in de boordcomputer met 0,4 kilometer per 100 meter naar boven ging. Dit terwijl de cruise-control vast op 50 stond en op het moment dat ik stil stond voor een rotonde/kruising etc., dan liep de gemiddelde snelheid net zo rap weer terug naar beneden.
Volgens mijn boordcomputer kon ik nog 172 km. rijden op de tank toen ik aan de pomp stond, maar er ging maar voor 33,37 liter in op een 45 liter tank. Dit lijkt mij naar verhouding weinig, of niet?
Ik kan pas morgen met woon/werk testen of hij dat ook blijft doen als ik 50/60/80/50/80/50/80/120/80/50/80/80/50 wegen ga rijden, maar er zijn afgelopen week ook wel 2 'vreemde' dingen met de auto gebeurd.
1. Met oud en nieuw was het zo ontzettend mistig dat er iemand voor de auto uit naar huis is gelopen. Ik heb toen met 5 km. per uur tot 2x toe kort achter elkaar een stoeprandje wat ik niet zag meegepakt. Dit is natuurlijk absoluut niet hard, maar wellicht heeft er iets een optatertje gehad? Of is er iets wat in de buurt van de banden zit beschadigd? Toen ik merkte dat ik het stoeprandje pakte corrigeerde ik wel direct, maar dat kan te laat geweest zijn.
2. 3e kerstdag heb ik de auto gewassen en toen is de auto een paar keer voor een kort stukje (oprit op en af) gestart geweest. Na het ritje met oud en nieuw is de vuurwerktroep eraf gespoeld waarvoor de auto ook weer oprit op en af moest. Bij 1 van deze korte ritjes ging het schermpje van mijn Corsa E waar snelheid digitaal, bandenspanning etc. weergegeven worden niet aan en alle controlelampjes bleven branden ook toen de auto liep. De brandstofvoorraad werd ook niet weergegeven. Nadat ik de auto afsloot met 2 klikken (1x op slot en 1x elektronica uitschakelen), ging pas bij de 2e klik de controlelampjes uit nadat ik met sleutel naast de auto stond. Vrijdag, gisteren en vandaag was er echter weer niets aan de hand met de boordcomputer behalve de snel op- en aflopende gemiddelde snelheid na het tanken. Daarvoor heb ik er niet op gelet, of naar gekeken.